Medarbejdere

Mød holdet bag The International

Vi er stolte af at kunne præsentere vores dygtige og engagerede lærere på The International – Academy and Boarding School of Denmark:

Anine Ross

Anine er fra Sydafrika og er uddannet lærer,. Derudover har hun en universitetsuddannelse i erhvervsøkonomi, og så kommer hun til skolen med masser af erfaring fra undervisningsverdenen i Danmark og Sydafrika. Med hendes brede erfaring vil hun bibringe skolen en solid faglig start i hendes kernefag IGCSE Mathematics og IGCSE Business Studies, medens hendes internationale baggrund vil være med til at sikre en dynamisk og internationalt erfaren lærerstab på The International. 

“Jeg glæder mig utroligt meget til at blive en del af det internationale miljø blandt både elever og lærere på The International, og til at være en del af den fremtidige udvikling af The International til gavn for elever og lærere, de lokale i Vedersø og Ringkøbing-Skjern Kommune som helhed – for en international skole tiltrækker fremtidens vækstskabere.” – Anine Ross.

Udover hendes kernefag, så har Anine erfaring som danseinstruktør og korleder; noget hun vil bruge aktivt i valgfag på The International.

Anine bor i Vedersø med hendes mand og 2 børn, Storm og Shaw.

 

Jon Bøgedal Ross

Jon er fra Danmark og har arbejdet på Vedersø Idrætsefterskole de seneste 2 år. Han vil sammen med Alex Mason, Head of Studies på The International, være væsentlig i forhold til at viderebringe den helt særlige efterskoleånd fra Vedersø Idrætsefterskole til The International. Jon har masser af international erfaring fra længerevarede ophold i Sydafrika, England, Sverige, Irak, Afghanistan og Sydafrika, han har en universitetsuddannelse i statskundskab og Internationale Studier fra Sydafrika.

Han har arbejdet med uddannelse og sikkerhed i Afrika, Mellemøsten og Asien, og han er tidligere instruktør i Forsvaret. 

Den praktiske erfaring med de globale problemstillinger og udfordringer vil blive brugt til at gøre IGCSE Global Perspectives og de forskellige projektuger i løbet af året relevante og højaktuelle.

“Det har altid været min drøm at undervise internationale elever i samarbejde med lærere fra hele verden, da det giver en helt særlig energi, man ikke kan skabe på andre måder. Derudover glæder jeg mig utrolig meget til at bruge min teoretiske og praktiske erfaring til at skabe et helt unikt tilbud for unge, der vil verden og vil være klar til at blive en del af den.” - Jon Ross

Jon har mangeårig erfaring som underviser i og udøver af bodyweight styrketræning – “Bodyweight Training"  bliver et valgfagstilbud, hvis interessen er til det.

Derudover er Jon  gift med Anine og bor naturligvis med familien i Vedersø.

 

Katharina Kolzow

Katharina repræsenterer Tyskland hos The International. Hun er født og opvokset i Berlin og har oplevet de dramatiske ændringer i Tyskland i løbet af 80'erne og 90'erne på egen krop.

Disse erfaringer vækkede hendes nysgerrighed og interesse for mangfoldigheden og andre kulturer omkring hende.

Som ung kvinde besluttede Katharina sig for at flytte til Danmark for at tage sin læreruddannelse i et internationalt miljø og dermed også følge sin drøm om at udforske verden.

Hun har rejst meget siden da. Hun har arbejdet og boet på 4 forskellige kontinenter, besøgt over 50 lande og er ikke træt af at udforske vores planet endnu.

Katharina er en globetrotter med base i Ulfborg, og hun føler et konstant behov for at opdage nye dele af verden; hendes bedste venner på  udlandsturene er hendes rygsæk og hendes dagbog. Hun har brugt en masse tid hos lokale familier i udviklingslande for at lære landene ordentligt at kende, og hun har arbejdet på mange forskellige humanitære projekter både i Danmark og i udlandet.

Katharina er frivillig samarit hos Røde Kors i sin fritid. Ud over dette, bruger hun sine kreative og eventyrlystne sider, når hun dyrker sin have, kører offroad, og opdrager sin Husky. Hun kan også godt lide at arbejde med drama, up-cycling, og så ejer hun sin egen firhjultrækker, som hun leger med så ofte som muligt.

 

Melinda Visan

Melinda er født og opvokset i en bi-kulturel familie, da hun tilhører det ungarske mindretal i Rumænien. Hun lærte helt fra begyndelsen at respektere og omfavne mangfoldighed og fremmede kulturer, hvilket har gjort, at hun investerede sin nysgerrighed i sociologiske studier. Hun opdagede sin passion for undervisning i løbet af sin Bachelor-uddannelse i sociologi, og hun dimitterede som sociolog og lærer i 2007.

Med stor interesse for kreativitet, innovation, og Information & Communication Technology (ICT) fortsatte Melinda sin akademiske karriere med en kandidatgrad i teater, film og multimedier. Da hun kunne læse de fleste fag online, var det muligt for hende at leve som en “digital nomade” og rejse mens hun læste: Storbritannien, Grækenland, Spanien og Tyrkiet var nogle af de steder, hun kunne kalde hjem, mens hun læste til kandidat.  

Melindas første kontakt med Danmark var da hun opdagede den danske folkehøjskole. Hendes højskoleophold gjorde et stort indtryk på hende, og det ændrede hendes liv både personligt og professionelt. På højskolen lærte hun at undervise gennem dialog og social interaktion, og at lære eleverne ansvarlighed gennem frihed og tillid. Hun var glad for at have oplevet sådan et unikt og innovativt undervisningssted og glad for at opdage at hendes egne værdier var afspejlet i dette undervisningssystem - værdier som efterskolen deler.

Efter sit ophold på højskolen i Danmark besluttede hun sig for at fordybe sig i et nyt område, nemlig  “Journalistik, Medievidenskab & Globalisering”, og hun begyndte at læse en kombineret Master i emnet på Århus og Hamborg Universitet. På rejsen gennem forskellige akademiske kulturer i Århus, Hamborg og Sydney udviklede hun evnen og lysten til at undervise andre i globale perspektiver, udviklingsstudier og medie og kommunikation – og det er disse fag hun vil undervise i på The International.

Og der er ingen tvivl om, at hun lever og ånder for livet som international: 

“Som person elsker jeg at inspirere og blive inspireret af mennesker og ideer. Jeg har boet i ti forskellige lande på fire forskellige kontinenter, og jeg har fået en rygsæk fyldt med  erfaringer, eventyrlyst og inspirerende historier med i bagagen. Disse har været grundstenene i opbygningen af mine sociale og pædagogiske evner, selvstændighed, kreativitet, og fællesskabsånd, som jeg kan bruge til at tilbyde eleverne på efterskolen en spændende og værdifuld tid gennem deres personlige og faglige udviklingsrejse.”

Melinda bor i Esbjerg sammen med sin kæreste.

Paul Friel

Paul er fra Nordirland, og efter endt uddannelse på Queen’s University, Belfast, i 1984 arbejdede han på en “mixed secondary school”  - en skole for både drenge og piger i alderen 11-17 år de næste 24 år. 

De seneste syv år har Paul undervist på forskellige internationale skoler i Danmark, hvor han har været ansvarlig for de ældre elever og for Cambridge IGCSE-eksaminerne.

I Nordirland spillede Paul gælisk fodbold på seniorniveau og blev senere træner for seniorhold.  Desuden var han sekretær i den lokale lystfiskerklub.

Da Paul ankom til Danmark, genoptog han golf, og han er p.t. medlem af Aarhus Golf Club, hvor han spiller med han handicap 4.

 

“Efter at være vokset op under urolighederne i Nordirland og have undervist i et meget opdelt samfund, var det ikke bare en inspiration og øjenåbner at komme til en international skole i Danmark, men jeg mener også, at erfaringen har gjort mig til et bedre menneske.  Jeg så elever med forskellig religion, hudfarve, sprog, tankegange o.s.v., som bare havde det fint sammen.

Jeg tror, at man som lærer skal forberede eleverne på livets prøve og ikke nødvendigvis et liv med prøver.  “The International”, mener jeg, tilbyder eleverne unikke oplevelser, som uden tvivl vil hjælpe dem med at klare “livets prøve”, som de givetvis vil opleve, og skolen vil uddanne dem til at blive globale medborgere, som bidrager positivt til det samfund/land, de er en del af.

At være involveret i sådan et enestående og spændende projekt is ganske enkelt fantastisk, og som lærer på “The International” glæder jeg mig til at bruge mine kompetencer og erfaringer til at være med til at give hver enkelt elev mulighed for at blive den bedste udgave af sig selv.

 

Samantha Helps

Samantha kommer fra Melbourne, Australien. Hun er uddannet filminstruktør og skuespiller, og har arbejdet som lærer i Australien, Frankrig, Spanien, Cambodja, USA og Danmark. Hun har altid vidst, at hun ville ud at rejse, men hun forlod ikke Australien før hun var 19 år gammel, hvor hun rejste til Californien for at arbejde som skilærer. Her fik hun både rejsefeber og lærefeber, og hun blev kvalificeret som Cambridge English Language Teacher i 2011. Siden da har hun pirret nysgerrigheden hos elever i klasselokaler over hele verden, hvor hun undervejs samlede 2 sprog op som souvenirs: fransk og dansk.

Som filminstruktør og skuespiller har Samantha arbejdet med mange forskellige samfundsprojekter både i Australien og Europa (f.eks. på festivaler som Edinburgh Fringe). Hun er urimeligt begejstret for samfundsteater og kreativitet, og ser frem til arbejde med eleverne på The International, når de skal i gang med at skabe deres egne kreative hjernebørn.

Efter at have arbejdet i mange forskellige miljøer som lærer, lagde Samantha mærke til at nogle klasselokaler er gladere end andre. Hun underøgte det nærmere og fandt ud af, at et godt sted at læse videre på emnet ville være Danmark. Hun rejste hertil i 2014 og begyndte på læreruddannelsen i Haderslev. Lige nu arbejder hun for University College South Denmark som lærer i Kreativ Undervisning.

Baseret på det ovenstående, er det derfor måske underligt at høre, at hun skal undervise i Matematik og Videnskab, men faktisk startede hun sit akademiske liv med at læse til ingeniør, og hun har altid påskønnet kunsten at kunne matematik, kemi, fysik og biologi (hendes lille hemmelighed er, at hun gerne vil forstå hvordan alting i verden fungerer og hænger sammen). 

“Jeg kan vældig godt lide at inspirere eleverne til at tænke bredt om mulighederne i naturvidenskabens verden; ikke kun hvad det er man kan gøre med den viden, men også hvad man kan drømme om at gøre med den.” 

Hun siger også, at “det er vigtigt at eleverne har det sjovt i deres arbejde med videnskab, og at de kan lide at finde ud af mere om verden, uanset hvilket niveau de starter fra. Det er ganske enkelt spændende at vide ting om ting.” 

Samantha er meget glad for at skulle flytte til Vedersø til juli, og til at blive en del af den spændende gruppe af lærere og elever fra hele verden.

Diego Giao Garcia

Digeo kommer fra Santiago de Compostelam, som ligger i det nordvestlige del af Spanien, hvor han har studeret biologi på universitetet. Han har altid været fascineret af den skandinaviske livsstil, så han tog den beslutning, at han ville forsætte sin uddannelse i udlandet og flyttede til Danmark for at gå i gang med Master i miljøbiologi på uni i Odense.

Men Diego’s nysgerrighed, motivation og passion for videnskab voksede ret hurtigt, og derfor flyttede han til universitetet i Århus for at forsætte med PhD indenfor Bio-videnskab, som han afsluttede i sommeren 2016. PhD’en var forskning og studie i, hvordan bakterier skaber elektriske strømme på bunden af søer, i åer, og i havet.

Siden han har været helt lille, har Diego altid vidst, at han ville være videnskabsmand. Blandt hans første ord kom ordet “hvorfor” hurtigt ind i billedet, og dette har været en drivkraft i hans virke og bestræbelse på, at blive videnskabsmand.

Naturen har altid fascineret ham lige fra forskellige stenarter, mineraler, dyrs levevis og vilkår, atomets opbygning, og det ydre rums mysterier. Derfor var det ikke nogen overraskelse, at han ville gå den vej i sin uddannelse.

Ud over at sidde og forske på uni, så har det at undervise andre været lige så tiltrækkende. Der var noget specielt i arbejdet med fremlæggelser, gruppearbejder, workshop, og at tænke i undervisningsmuligheder, så derfor fandt han ud af, at det var i den retning, han egentlig ønskede at gå. “Jeg tror på, at min vigtigste virke bliver, at smitte folk med den sygdom, der hedder nysgerrighed! En sygdom som de fleste mennesker desværre alt for hurtig bliver kureret for. Vi lever i en teknologisk tidsalder, hvor forståelse for videnskab og teknologi er et must for alle, som øsnker at forstå og være en del af samfundet”

Nu har Diego boet i Danmark siden 2010, flyttet fra Odense til Århus, videre til Vejle hvor han bor med sin kæreste, som også har de samme interesser; nemlig molekylær biologi. Diego indgår som et vigtig led i skolens IGCSE Science-del. “Jeg er meget glad for og spændt på, at få lov til at være med til at sprede og smitte andre med min passion for videnskaben til eleverne her på skolen. Jeg skal prikke til deres nysgerrighed omkring alt indenfor naturen, lige fra den mindste bakterie til de enorme sorte huller i det ydre rum”.

Når hverdagen går med det videnskabelige, så  bruger Diego også en del på fotografering og musik, hvor guitaren og foto tager en del tid af hans fritid.

 

Focus